Vasile Tarlev: Noul regim vamal la frontiera moldo-ucraineană reprezintă o acţiune de combatere a contrabandei şi businessului ilegal şi nu blocadă economică

Introducerea noului regim vamal la frontiera moldo-ucraineană are drept scop crearea condiţiilor favorabile pentru desfăşurarea activităţii transparente şi legale a întreprinderilor din stânga Nistrului, precum şi combaterea contrabandei şi comerţului ilegal, şi nicidecum blocadă economică. Astfel, R. Moldova îşi onorează şi o serie de obligaţiuni faţă de organismele internaţionale. Această declaraţie a fost făcută luni, 6 martie, de către prim-ministrul Vasile Tarlev, în cadrul unei conferinţe de presă, ca reacţie la unele declaraţii ale oficialilor ruşi şi transnistreni. Referitor la declaraţia Ministerului de Externe al Rusiei privind exercitarea unor presiuni economice asupra Tiraspolului, Tarlev a afirmat că ea a putut să apară fie din cauza grabei, fie din lipsa informaţiei veridice. „Şi în dreapta, şi în stânga Nistrului sunt cetăţeni ai R. Moldova şi Guvernul este interesat să creeze condiţii favorabile pentru toţi cetăţenii moldoveni”, a motivat Primul ministru. „Autorităţile autoproclamatei republici Nistrene reprezintă interesele anumitor grupuri, care nu doresc soluţionarea problemei transnistrene, activitatea într-un cadru ilegal aducându-le beneficii mari. Şi organizaţiile internaţionale au înţeles că la baza acestui sunt interesele economice şi ambiţiile unor grupări din această regiune”, a mai spus Tarlev. Prim-ministrul a declarat că Chişinăul este gata să ofere regiunii transnistrene un statut special, dar cu respectarea obligatorie a integrităţii teritoriale a RM. „Guvernul R.M deja a acordat anumite facilităţi agenţilor economici privind înregistrarea provizorie, precum şi scutirea de unele taxe vamale şi este gata, în cazul apariţiei unor solicitări argumentate, să acorde şi alte facilităţi”. În context, Căile Ferate ale Moldovei (CFM) resping acuzaţiile autorităţilor transnistrene potrivit cărora CFM a refuzat transportarea încărcăturilor de tranzit prin regiunea Transnistriei. Un comunicat al CFM anunţă că, în noaptea de 4 martie, autorităţile transnistrene au reţinut, fără a explica cauzele, trei trenuri de tranzit la Bender, inclusiv o garnitură rusă ce transporta minereu de fier din Rusia şi două trenuri din CSI care urmau să plece spre ţările de destinaţie. Această situaţie impune conducerea CFM să sisteze temporar circulaţia trenurilor cu mărfuri tranzit în segmentul Galaţi (România)-Reni (Ucraina)-Căinari-Revaca-Ocniţa-Moghiliov-Podolisk (Ucraina). Se iau măsuri, în caz de necesitate, de reorientare a trenurilor. Despre aceasta au fost informate toate structurile internaţionale de transport, se arată în comunicatul CFM. Potrivit Premierului Tarlev, vor fi anumite cheltuieli suplimentare legate de reorientarea trenurilor, însă ele nu vor fi suportate de agenţii economici, menţionând că activitatea ilegală costă mai mult decât aceste cheltuieli. Preşedintele R. Moldova, Vladimir Voronin şi omologul său ucrainean, Viktor Iuşcenko a avut, luni, 6 martie, o convorbire telefonică pe marginea situaţiei create pe segmentul transnistrean al hotarului moldo-ucrainean. Ce doi şefi de state au convenit să menţină o legătură permanentă pentru a se informa reciproc în problema dată. Mai mult de 100 întreprinderi transnistrene, care realizează 80% din exportul total al Transnistriei, au obţinut înregistrare fie permanentă, sau temporară la Chişinău. Pentru aceştia, potrivit prim-ministrului, Guvernul R. Moldova a creat condiţii chiar mai favorabile decât pentru agenţii economici din dreapta Nistrului. Noile reguli de trecere a mărfurilor transnistrene la hotarul moldo-ucrainean au fost introduse la 3 martie curent, în baza unui acord semnat, la sfârşitul anului trecut, între premierii Moldovei şi Ucrainei şi au susţinerea politică, financiară şi logistică a Uniunii Europene.