Numărul de abateri de la Codul deontologic al jurnalistului este în creștere, CJI

De la începutul anului și până la sfârșitul lunii martie, fiecare dintre cele 12 instituții media monitorizate de Centrul pentru Jurnalism Independent a admis cel puțin o încălcare a normelor deontologice sau a folosit cel puțin o tehnică de manipulare în reflectarea a cinci subiecte monitorizate. Numărul încălcărilor a crescut în campania electorală pentru alegerile parlamentare din 24 februarie. Constatările se regăsesc într-un raport de monitorizare pentru perioada 1 ianuarie-31 martie 2019.

Într-o conferință de presă la IPN, directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent, Nadine Gogu, a remarcat că cea mai frecventă încălcare, admisă de toate cele 12 instituții media monitorizate, este amestecul faptelor cu opiniile. Aceasta este urmată de neacordarea dreptului la replică pentru cei vizați sau acuzați în știri. De asemenea, au fost utilizate tehnici de manipulare, printre care omisiunea și prezentarea selectivă a faptelor, transferul de imagine negativă, manipularea sunetului și a imaginilor, precum și tehnica „dușmanul intern versus tehnica salvatorului național”.

Cele cinci subiecte monitorizate sunt declarațiile de avere ale liderilor politici, startul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare, precum și rezultatele preliminare ale alegerilor parlamentare. De asemenea, au fost monitorizate subiectele legate de indexarea pensiilor și oferirea ajutoarelor sociale de Paști.

Victor Gotișan, cercetător media, a menționat că amestecul faptelor cu opiniile a fost admis de Canal 3, Prime TV, TV8, Accent TV, Unimedia.info, Kp.md, atunci când au mediatizat subiecte despre declarațiile de avere ale liderilor politici. De asemenea, încălcarea a fost admisă de către Prime TV, Canal 3, PRO TV Chișinău, NTV Moldova, Televiziunea Centrală la mediatizarea rezultatelor preliminare ale alegerilor parlamentare. Când au mediatizat subiecte despre indexarea pensiilor și oferirea ajutoarelor sociale de Paști, enunțate de Vlad Plahotniuc, abaterea a fost admisă de Canal 3, Televiziunea Centrală, Sputnik.md, iar când a fost mediatizată prima ședință de Parlament – Prime TV, Accent TV, Sputnik.md, Kp.md, TV8, Televiziunea Centrală.

Cercetătorul media a mai spus că printre încălcările admise de instituțiile media se numără utilizarea generalizărilor, a falsurilor, a ironizărilor, precum și manipularea prin intermediul imaginilor video sau a coloanei audio. Un exemplu de folosire a ultimei tehnici s-a atestat la Canal 3, atunci când se vorbește despre reprezentanții PDM, postul difuzează imagini video neutre cu aceștia, însă în timp ce vorbește despre Blocul ACUM, ilustrează reportajul cu imagini video în context negativ – proteste, acțiuni violente, etc.

Experții recomandă Consiliului Audiovizualului să se autosesizeze și să monitorizeze posturile TV care admit încălcări, iar editorilor media să supravegheze conținutul editorial. O altă recomandare este ca jurnaliștii să verifice veridicitatea și corectitudinea informației preluate, iar reporterii să relateze faptele relevante, echidistant și cu verificarea informațiilor, nu selectiv și unilateral. Consumatorilor de presă li se recomandă să se informeze din mai multe surse media.

  • nadine gogu despre constatarile monitorizarii.mp3
  •     0