O parte din mass media a făcut partizanat politic și în turul doi, raport CJI

O parte din instituțiile media au reflectat relativ neutru campania electorală pentru cel de-al doilea tur de scrutin din municipiul Chișinău, în timp ce altele au făcut partizanat politic aprins în favoarea unor concurenți electorali. Sunt constatările unui nou raport de monitorizare realizat de către Centrul pentru Jurnalism Independent, în cadrul Coaliției Civice pentru Alegeri Libere și Corecte, din care fac parte câteva zeci de organizații neguvernamentale. 
 
Marți, 5 iunie, la o conferință de presă la IPN, directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent, Nadine Gogu, a spus că postul public de televiziune Moldova 1 și posturile private RTR și ProTV au avut un comportament relativ echilibrat, oferind în știri acces ambilor concurenți electorali, fără a favoriza sau a defavoriza evident vreun concurent electoral anume. Prime, Canal 2 și Publika, deși au anunțat că nu reflectă campania, au difuzat materiale cu caracter electoral, care au fost favorabile pentru Ion Ceban și defavorabile pentru Andrei Năstase. 
 
TV8, în mare parte, a reflectat neutru activitatea ambilor concurenți electorali, totuși s-a observat că Andrei Năstase, candidatul Partidului Politic Platforma Demnitate și Adevăr, a apărut în câteva rânduri în context pozitiv, iar în câteva exemple candidatul Partidului Socialiștilor, Ion Ceban, a apărut în context negativ. Jurnal TV a oferit în știri acces ambilor concurenți electorali, fiind prezentați în contexte diferite. Andrei Năstase a fost favorizat masiv, prin reflectare exclusiv în context pozitiv, iar Ion Ceban a fost prezentat atât în lumină negativă, cât și neutră și pozitivă. 
 
Posturile de televiziune NTV și Accent TV, s-au abătut grav de la Codul Deontologic și de la Codul Audiovizualului. Au adoptat un comportament de agent electoral al candidatului PSRM, care a beneficiat de spațiu extins în știri pentru promovarea programului electoral. Iar Andrei Năstase, contracandidatul lui Ion Ceban, la aceste posturi de televiziune a avut puține apariții, iar reflectarea a fost în mare parte negativă. 
 
„Aceste alegeri s-au încheiat, iar în toamnă urmează altele. Ar fi bine să ne învățăm lecțiile, în special Consiliul Coordonator al Audiovizualului, care a recunoscut că au fost anumite probleme, nu au putut întotdeauna să reacționeze prompt. Cred că avem suficient timp în față până la parlamentare să ne axăm pe aceste probleme și să le rezolvăm”, a comentat Nadine Gogu. 
 
Raportul de monitorizare a cuprins perioada 21 mai-2 iunie și a fost realizat în cadrul proiectului „Mass media în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova”, finanțat de Agenția SUA pentru Dezvoltare Internațională.

 

  • nadine gogu despre incheierea campaniei.mp3
  •     0