Rezultatele primei etape de monitorizare a modului în care este reflectată campania electorală


Comunicat de presă                                                                                                                                                                                                                      


Centrul pentru Jurnalism Independent lansează, în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte, rezultatele primei etape de monitorizare a modului în care este reflectată campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate de către principalele mass-media din Republica Moldova.

Concluzii generale

Posturi radio/TV: În perioada 28 septembrie – 10 octombrie 2010, cele 10 posturi de radio şi tv monitorizate au difuzat un număr destul de mare de materiale cu impact electoral direct sau indirect. Pe lîngă materialele ce vizează direct procesul electoral, majoritatea posturilor vizate au urmărit şi reflectat pe larg şi procesul politic, în special disensiunile din interiorul alianţei de guvernămînt, materialele de acest fel avînd o conotaţie electorală indirectă.

La posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova, pe lângă partidele constituente ale Alianţei pentru Integrarea Europeană, opinia asupra mai multor probleme şi-au expus-o şi reprezentanţii PCRM, dar şi unele partide extraparlamentare şi experţi independenţi. Concurenţii electorali au fost reflectaţi în majoritatea cazurilor neutru, dar au fost înregistrate şi cazuri în care aceştia au apărut în lumină fie pozitivă, fie negativă. De remarcat că posturile publice au renunţat la practica din anii precedenţi de a începe buletinele de ştiri cu materiale favorabile pentru partidele de guvernămînt.

Spre deosebire de campanile electorale precedente, Prime TV a reflectat pe larg subiectele cu conotaţie electorală, în materialele acestui post fiind prezentaţi atît membrii Alianţei pentru Integrarea Europeană, cât şi ai PCRM, preponderent în context neutru. În contrast, un alt post privat cu acoperire naţională NIT a dat dovadă de un evident comportament partisan, făcând campanie pentru PCRM, acest partid fiind prezentat doar în lumină pozitivă şi neutră. Totodată, alianţa de guvernământ şi partidele componente ale acesteia au fost în marea majoritate a cazurilor criticate şi defavorizate de către acest post.

Postul cu acoperire naţională 2 Plus, care şi-a lansat primele buletine de ştiri în toamna acestui an, a avut în perioada de referinţă un comportament pasiv, oferind publicului informaţie foarte sumară despre campania electorală. Postul respectiv, ca şi N4 (cu acoperire regională) nu au avut emisiuni de opinie în care ar fi fost vorba de viitoarele alegeri. Totuşi, N4 a fost activ în reflectarea subiectelor de acest fel în buletinele de ştiri. Spre deosebire de campaniile precedente, în care politica editorială a N4 era vădit pro-PCRM şi anti-partide de orientare liberală, în primele două săptămîni de campanie din acest an, N4 a avut un comportament puţin mai echilibrat, oferind informaţii din mai multe perspective.

Posturile de ştiri Publika TV şi Jurnal TV au reflectat activ evenimentele cu conotaţie electorală din perioada de raport, venind cu ştiri diverse în care au fost prezenţi o mare parte din concurenţii electorali, dar si cu multe emisiuni de opinie în cadrul cărora a fost tratat subiectul alegerilor. Concurenţii electorali au fost prezentaţi preponderent neutru, dar şi pozitiv, şi negativ fără a fi remarcată vreo tendinţă evidentă de favorizare a anumitor concurenţi.

Posturile de radio Prime FM şi Vocea Basarabiei au reflectat pe larg subiectele cu caracter electoral direct sau indirect, în special în buletinele de ştiri şi emisiunile de opinie. La Vocea Basarabiei se remarcă o defavorizare a PCRM, în special în materialele de opinie, şi favorizarea AIE, iar Prime FM a avut un comportament mai echilibrat în acest sens.

Presa scrisă/Agenţii de presă/Portaluri web

Ca şi în campaniile electorale precedente, se menţine divizarea presei în funcţie de simpatiile/antipatiile electorale ale editorilor şi jurnaliştilor. Majoritatea instituţiilor mass-media care în alegerile precedente au promovat intens Partidul Comuniştilor (Nezavisimaia Moldova, Moldova Suverană, www.omg.md) fac acelaşi lucru şi în această campanie, PCRM fiind prezentat doar în context pozitiv în ştiri şi materiale de opinie. În acelaşi timp, oponenţii politici ai comuniştilor – Alianţa pentru Integrare Europeană (AIE) în general şi partidele PLDM şi PL în particular, sunt prezentaţi aproape exclusiv în culori negre, fiind acuzaţi de maladministrare, conflict de interese, cumătrism şi chiar de încălcare a legislaţiei în vigoare. Contrar normelor deontologice, cele mai multe din materialele care conţin aceste acuzaţii nu prezintă şi punctul de vedere al părţii acuzate. Deseori aceste instituţii mass-media citează surse de informaţii anonime, fac uz de limbaj denigrator şi de atac la persoană.

Alte instituţii mass-media (
Timpul de dimineaţă, Jurnal de Chişinău, Cuvântul, Gazeta de Sud), ca şi în campaniile electorale precedente, prezintă PCRM preponderent în context negativ. În acelaşi timp, AIE ca şi alianţă de guvernământ apare în aceste ziare mai mult favorabil prin încercarea de a analiza problemele de care se ciocnesc guvernanţii şi a justifica nereuşitele acestora. Din aceeaşi categorie face parte şi agenţia de ştiri Moldpres.

O a treia categorie de instituţii mass-media monitorizate (
Evenimentul Zilei, Panorama, parţial Komsomolskaia pravda v Moldove) manifestă, din punct de vedere al politicii editoriale şi al selectării ştirilor pentru publicare, o atitudine mai mult sau mai puţin critică faţă de AIE şi faţă de unele partide componente ale Alianţei şi, deocamdată, nu favorizează direct niciunul dintre ceilalţi concurenţi electorali. Ziarul Flux prezintă în context negativ toţi concurenţii electorali principali şi favorizează Partidul Popular Creştin-Democrat.

În prima perioadă de monitorizare, agenţia de ştiri
Infotag şi portalul www.unimedia.md au avut un comportament editorial relativ echilibrat, prezentând opinii şi poziţii diferite ale partidelor în contextul campaniei electorale.


***

Proiectul „Monitorizarea mass-media în campania electorală” se realizează în parteneriat cu Asociaţia Presei Independente şi Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău. Perioada de monitorizare este 28 septembrie – 28 noiembrie 2010. Rezultatele vor fi făcute publice prin rapoarte bilunare, în prima lună a monitorizării, apoi prin rapoarte săptămânale.

Proiectul este susţinut financiar de Ambasada Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord în Moldova, de Consiliul Europei şi
de Fundaţia Est-Europeană, din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi), Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei, Fondul Naţional pentru Democraţie (NED), Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), prin intermediul Fundaţiei Eurasia. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.