Majoritatea mass-media nu au trecut examenul campaniei electorale, raport

O bună parte din presa din Republica Moldova a admis derapaje în timpul reflectării campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din 30 noiembrie. Unele surse mass-media au recurs chiar la manipulare, favorizând vădit anumiţi concurenţi electorali. La aceste concluzii au ajuns organizaţiile neguvernamentale de media în urma unei monitorizări care a vizat 35 de instituţii de presă, transmite IPN.

Petru Macovei, director executiv al Asociaţiei Presei Independente, a remarcat că cele 8 ziare monitorizate au avut o prestaţie bună în ceea ce priveşte numărul de materiale publicate. Pe de altă parte, ziarele au eşuat la capitolul „educaţie electorală”, publicând pe parcursul întregii campanii 28 de materiale în acest sens, ceea ce arată că presa scrisă nu s-a preocupat de educaţia electorală a cititorilor, a remarcat directorul executiv al API.

În cazul presei online, situaţia este mai proastă. La cele 10 portaluri monitorizate, majoritatea ştirilor conflictuale au fost în mare parte dezechilibrate. Fiecare al 4-lea material a fost părtinitor. Politicienii au dominat ca surse de informaţii, iar opinia cetăţenilor a apărut foarte rar în presa online, a constatat Petru Macovei.

Directorul Centrului pentru Jurnalism Independent, Nadine Gogu, a comunicat că au fost monitorizate 5 posturi de radio. Cele mai multe materiale au fost făcute de către Radio Moldova, majoritatea fiind controversate, dar în acelaşi timp echilibrate.

Directorul executiv al Asociaţiei Presei Electronice, Ion Bunduchi, a comunicat că cele 12 televiziuni monitorizate au difuzat 34% de ştiri conflictuale cu o singură sursă, iar în 15% din ştiri a apărut poziţia jurnalistului. Ion Bunduchi a apreciat că în aceste cazuri consumatorii au primit un material „alterat”. În ştirile difuzate de televiziuni 40% din surse au fost politicieni, 25% – funcţionari de stat, 27% – cetăţeni, iar 8% – experţi. Partidul Democrat este lider la capitolul apariţii în presă, 4 televiziuni prezentând formaţiunea foarte des.

Preşedintele Consiliului Coordonator al Audiovizualului, Dinu Ciocan, prezent la masa rotundă, a comunicat că CCA a aplicat 27 de sancţiuni în perioada campaniei electorale, ceea ce demonstrează că 8 posturi de televiziune nu au trecut examenul reflectării campaniei. Dinu Ciocan a adăugat că pe ultima sută de metri s-a constat că în domeniul audiovizualului este dezastru deoarece au fost promovaţi vădit concurenţii electorali.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.