Moldova ar putea avea autostradă în cel puțin zece ani, club de presă

O autostradă care ar conecta Republica Moldova cu infrastructura rutieră europeană și coridorul economic european ar putea devină reală în cel puțin zece ani. Actualmente, proiectul „Moldova vrea autostradă” (legătura cu autostrada Munchen – Viena - București – Târgu Mureș – Iași – Chișinău – Odessa) este în perioada de validare, urmând să continue cu un studiu de impact. Declarații în acest sens au fost făcute în cadrului unei ședințe a Clubului Presei Economice, transmite IPN.

„Vrem să oferim pentru actorii din cele trei țări (n.r. Moldova, Ucraina și România) oportunitatea ce aduce această conectare cu coridorul european și impactul în special pentru Republica Moldova pe integrare europeană. Acesta, în paralel cu interconectarea energetică, ar putea să ne asigure o conectare sporită cu spațiul economic european”, a declarat directorul Institutului de Dezvoltare și Expertiză a Proiectelor, Iurie Calestru.

Conform aproximărilor experților internaționali, costul autostrăzii ar ajunge la un miliard de euro pentru segmentul Ungheni-Chișinău și 1,8 miliarde de euro pentru secțiunea Chișinău-Odessa. Costul studiului de fezabilitate ar ajunge la zece milioane de euro pentru segmentul Ungheni-Chișinău și 22 de milioane de euro pentru secțiunea Chișinău-Odessa.

Potrivit lui Iurie Calestru, un studiu de impact al unui astfel de proiect, dar și un vox populi privind autostrada ar putea fi făcut chiar anul viitor, dacă se va putea obține susținerea Delegației Uniunii Europene. „Studiul de impact ne-ar ajuta să avem un document cadru care ar servi o bază solidă pentru studiile prefezabilitate, iar vox populi ne-ar ajuta să avem protocolul dorinței cetățenilor”.

El mai spune că discuții în acest sens, între Guvern, Delegația Uniunii Europene și instituțiile financiare internaționale sunt planificate pentru 2020. Potrivit lui Iurie Calestru, există interesul partenerilor externi de a susține inițiativa.

Andrei Cuculescu, expert în infrastructura proiectelor la Institutului de Dezvoltare și Expertiză a Proiectelor, spune că autostrada pe teritoriul Republicii Moldova ar putea reprezenta continuitatea autostrăzii care se construiește actualmente în România. Dânsul susține că ar fi cazul ca lucrurile să se miște din loc, pentru că procesul de pre-proiect este de durată.

„După elaborarea studiului, se purcede la expropriere care poate dura doi ani, în paralel se poate elabora proiectul și, când se aprobă, se anunță licitația. Până la începerea lucrărilor vor trece minimum cinci ani de zile. Executarea lucrărilor depinde de numărul de companii care o construiesc, în minim 8-10 ani”, susține expertul.

Viorel Miron, președintele Asociației de Dezvoltare a Turismului, consideră că, odată cu creșterea calității infrastructurii drumurilor, crește și calitatea investițiilor conexe turismului de-a lungul culoarului de acces, lucru care poate fi calculat. De aceea expertiza proiectului autostrăzii trebuie să se răspundă la întrebările ce țin de impactul pe domenii precum: impactul autostrăzii asupra mediului, plusvaloarea pe care o aduce aceasta, impactul asupra societății sau asupra turismului.

Proiectul „Moldova vrea autostradă” a fost lansat de Institutului de Dezvoltare și Expertiză a Proiectelor.