Centrul pentru Jurnalism Independent lansează rezultatele celei de-a şasea etape de monitorizare a modului în care este reflectată campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate


Comunicat de presă

Centrul pentru Jurnalism Independent lansează, în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte, rezultatele celei de-a şasea etape de monitorizare a modului în care este reflectată campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate de către principalele mass-media din Republica Moldova.

Concluzii generale

 Audiovizual: În perioada 15-21 noiembrie 2010, cele 10 posturi audiovizuale monitorizate au reflectat activ campania electorală, difuzând în total 4088 materiale şi emisiuni ce cad sub incidenţa prezentului studiu, în creştere cu 24% faţă de perioada precedentă de monitorizare. Majoritatea posturilor au asigurat pluralism de opinie în ştiri şi alt gen de materiale relevante prezentei monitorizări. S-a remarcat volumul mare al programelor electorale speciale, inclusiv al dezbaterilor, în cadrul cărora reprezentanţii concurenţilor electorali au avut posibilitatea să-şi prezinte programelor electorale şi să dezbată asupra platformelor altor concurenţi.

La posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova, în cele mai multe cazuri, subiectele relevante au fost prezentate în context neutru; totodată unii concurenţi electorali au apărut în lumină pozitivă şi-sau negativă. Din punctul de vedere al frecvenţei şi contextului apariţiei în ştiri, la Moldova 1 se observă favorizarea PLDM şi PL, iar la Radio Moldova – a PLDM, aceste partide fiind favorizate de intervenţiile liderilor în calitatea lor de Prim-ministru şi Preşedinte interimar.

Postul privat NIT continuă să favorizeze masiv concurentul electoral PCRM, care face subiectul unui număr mari de ştiri pozitive. În perioada de raport, NIT a eşuat să asigure pluralism de opinie în buletinele de ştiri, în acestea fiind incluse ştiri care au vizat în principal partidele din AIE şi PCRM. O parte din concurenţii electorali au apărut la NIT în dezbateri sau când le-a fost oferit timpi de antenă gratuiţi.

Posturile TV private cu acoperire naţională Prime TV, 2 Plus şi postul de radio Prime FM au reflectat campania preponderent în buletine de ştiri. Judecând după frecvenţa citării şi contextul apariţiei concurenţilor în ştiri, dar şi în emisiuni, la Prime TV se remarcă favorizarea PDM. Aceeaşi tendinţă este evidentă şi la 2 Plus şi 1a Prime FM.

Postul cu acoperire regională N4 a asigurat pluralism de opinie, prin citarea mai multor concurenţi, inclusiv candidaţilor independenţi. Prezenţa mare a Prim-ministrului şi a liderului PLDM, care de cele mai multe ori apare în context pozitiv, indică asupra favorizării acestui partid de către N4.

La postul de ştiri Publika TV nu este evidentă vreo tendinţă clară de favorizare a anumitor concurenţi electorali.

La un alt post de ştiri, Jurnal TV, concurenţii electorali au fost prezentaţi preponderent neutru, dar şi în context pozitiv, şi negativ, în funcţie de contextul evenimentului reflectat. Ţinând cont de numărul mare de apariţii în context pozitiv sau negativ în ştiri, dar şi în emisiuni, se poate afirma că la Jurnal TV favorizează PNŢ şi defavorizează PCRM.

La Vocea Basarabiei se remarcă defavorizarea clară a PCRM şi o favorizare a PL şi PLDM, determinată de contextul pozitiv şi durata mare a intervenţiei directe atât a reprezentanţilor partidelor, cât şi a Preşedintelui Interimar şi Prim-ministrului.

Presa scrisă/Agenţii de presă/Portaluri web: În săptămâna 15-21 noiembrie 2010, numărul de materiale care reflectă campania electorală, publicate în presa scrisă, inclusiv agenţiile de ştiri şi portalurile web, a crescut cu peste 15%, ajungând la 698 materiale. Cele 12 ziare monitorizate au publicat 337 informaţii relevante despre alegeri şi concurenţii electorali (articole de opinie, ştiri, alt gen de materiale), cele mai multe revenind publicaţiilor Timpul de dimineaţă, Nezavisimaia Moldova, Moldova Suverană şi Jurnal de Chişinău. În ziarul public Golos Bălţi nu a fost publicat niciun articol la tema alegerilor, iar în Vesti Gagauzii (Comrat) - numai două machete de publicitate electorală. Cele două agenţii de ştiri monitorizate au difuzat 84 de ştiri timp de o săptămână, 75% din ele revenind agenţiei Infotag. Site-urile au plasat 277 informaţii, cele mai multe revenind
www.unimedia.md, însă ştirile de pe www.omg.md au fost mai mari după numărul de semne.

Materialele de opinie au ocupat în ziare suprafaţa-record de 60.833 cm.p., iar spaţiul ocupat de ştiri, la fel ca şi cel rezervat publicităţii electorale, s-a diminuat, în medie, cu 10%. Articolele de educaţie electorale s-au plasat şi în această săptămână pe ultimele locuri în priorităţile tematice legate de campania electorală.  În şase din ziarele monitorizate (Evenimentul Zilei, Flux, Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova, Timpul de dimineaţă, Cuvântul) raportul dintre materialele de opinie şi ştiri a fost defavorabil ştirilor, adică aceste publicaţii au preferat să reflecte campania mai mult în opinii.

Site-ul
www.omg.md şi ziarele Nezavisimaia Moldova şi Moldova Suverană au un comportament editorial similar presei de partid şi fac partizanat politic în favoarea concurentului electoral PCRM, pe care îl favorizează masiv în ştiri şi materiale de opinie. Oponenţii politici ai PCRM -  Alianţa pentru Integrare Europeană (AIE) şi partidele componente ale acesteia, în special PLDM şi PL, sunt discreditate în toate textele care îi vizează, deseori într-un limbaj incalificabil şi cu încălcarea deontologiei jurnalistice.

Timpul de dimineaţă şi Jurnal de Chişinău defavorizează concurentul electoral PCRM în majoritatea materialelor publicate, avantajând, în general, partidele ne-comuniste. Acelaşi comportament editorial se remarcă şi în cazul ziarului regional Cuvântul de la Rezina.

Ziarele Panorama şi Gazeta de Sud (Cimişlia) au defavorizat PCRM fără a manifesta tendinţe clare de favorizare a vreunui concurent electoral.

Ziarul Flux critică AIE, PL şi PLDM, favorizând concurentul electoral PPCD. Evenimentul Zilei prezintă în context negativ PCRM, în parte şi PLDM, favorizând PDM.

Agenţiile de ştiri Infotag şi Moldpres, precum şi portalul
www.unimedia.md au prezentat opinii şi poziţii diferite ale partidelor în contextul campaniei electorale, însă raportul dintre numărul ştirilor pozitive şi a celor negative indică o uşoară tendinţă de favorizare a concurenţilor electorali ne-comunişti.

Proiectul „Monitorizarea mass-media în campania electorală” se realizează în parteneriat cu Asociaţia Presei Independente şi Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău. Perioada de monitorizare este 28 septembrie  – 28 noiembrie 2010. Rezultatele vor fi făcute publice prin rapoarte bilunare, în prima lună a monitorizării, apoi prin rapoarte săptămânale.

Proiectul este susţinut financiar de Ambasada Regatului Unit al Marii  Britanii şi Irlandei de Nord în Moldova, de Consiliul Europei şi de Fundaţia Est-Europeană, din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi), Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei, Fondul Naţional pentru Democraţie (NED), Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), prin intermediul Fundaţiei Eurasia. De asemenea, elaborarea acestui raport este posibilă graţie ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), în cadrul Programului AED - Consolidarea Societăţii Civile în Moldova (MCSSP).

Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.