Cel de-al doilea mandat al bașkanului: „datoria” aliaților și noile deschideri, Op-Ed

„Partidul Socialiștilor, în calitate de membru al coaliției de guvernământ și beneficiar fățiș al alianței cu bașkanul la ultimele alegeri parlamentare, precum și un beneficiar mai mult decât verosimil la apropiatele alegeri locale, poate deveni pentru Irina Vlah un instrument politic asumat pentru propulsarea agendei găgăuze la nivelul puterii centrale...”
---


La începutul celui de-al doilea termen de bașkan, Irina Vlah se ține destul de tare. A reușit să-și consolideze pozițiile în Găgăuzia, e dispusă să-i reușească plasarea echipei sale în organele puterii locale și, dacă n-o vor da de sminteală aliații politici, să abandoneze rolul de figurant în Guvern.

Opoziția înfrântă

Pe 12 septembrie Adunarea populară a Gagauz-Yeri (APG-Y) a aprobat cu majoritate de voturi noua structură și componența nominală a Comitetului executiv regional, propusă de bașkanul Irina Vlah. Conform șefului autonomiei, vârsta medie a echipei înnoite este de 44 de ani. Din 21 de funcții ale Comitetului executiv 18 le-au revenit etnicilor găgăuzi, două moldovenilor și una unui bulgar. În cadrul dezbaterilor pe marginea candidaturilor, de cea mai mare atenție s-a bucurat poziția prim-adjunctului bașkanului, pentru care Irina Vlah l-a propus pe ex-secretarul de stat în Ministerul economiei și infrastructurii Anatolie Usatîi. Până a-l vota, deputații i-au amintit de activitatea lui în Guvernul democratului Pavel Filip și au remarcat că în conformitate cu legislația locală, membrii comitetului executiv trebuie să posede limba găgăuză. Usatîi a promis să corespundă ultimei cerințe peste un an. Iar pretențiilor referitoare la trecutul PDM-ist, Vlah a contrapus atribuțiile tehnocratice ale prim-adjunctului său, accentuând că „priceperile sale vor fi de folos regiunii”: 

Aprobarea noului executiv și o serie de evenimente din ultimele săptămâni au developat schimbări în tabăra opoziției locale, mai precis, transformarea opoziției ca atare. Nicolai Dudoglo, ex-oponentul principal al Irinei Vlah, a trecut fără întoarcere într-o stare de inexistență politică, influența lui asupra activității APG-Y și, în general, în politica regională, s-a redus la zero. Segmentul lui l-au ocupat grupuri răzlețe și figuri de politicieni, precum ex-candidatul la funcția de bașkan, deputatul APG-Y Serghei Cimpoeș, colegul dânsului Ilia Uzun, ex-speackerul APG-Y Dmitrii Constantinov, primarul Vulcăneștilor Victor Petrioglu. Deocamdată, îi unește doar critica la adresa Irinei Vlah și este puțin probabil să-i vedem în calitate de forță consolidată.

Majoritatea anti-bașkan la nivel de Adunare populară, care încă astă primăvară era în stare să blocheze subiecte importante pentru Vlah, în prezent este înfrântă. Bașkanul nu dispune de o majoritate sigură, dar se poate vorbi despre un nucleu de „ai săi”, câțiva deputați relativ loiali și un grup de „expectativă”. Situația îi convine bașkanului, având în vedere că, după toate probabilitățile, a fost găsită „cheița” de la deputatul principal, speackerul APG-Y Vladimir Cîssa. Despre aceasta dă de înțeles cum au fost înaintați candidații din partea echipei comune Vlah-PSRM. Socialiștii au decis să nu vină cu candidatul lor în satul Bugeac, baștina lui Vladimir Cîssa, lăsând bazinul electoral pe seama acestuia.

Selecționata bașkanului și a socialiștilor

Coordonarea în acțiunile Irinei Vlah și PSRM e atestată nu numai în satul Bugeac, dar și, în general, în întreaga campanie a alegerilor locale. Socialiștii deja și-au prezentat candidații săi pentru primarii din majoritatea localităților autonomiei și aproape toți ei sunt adepții sau afiliații bașkanului. Participarea lor pe principii de echipă în aceste alegeri se manifestă prin multe aspecte.

O serie de candidați, care evoluează „sub stea”, sunt primari în exercițiu și ar avea toate șansele să fie realeși fără vreun sprijin de partid. Printre ei sunt primarii Comratului și Ceadâr-Lungăi Serghei Anastasov și Anatolie Topal. În cazul dat, ei joacă rolul de locomotivă pentru PSRM, ceea ce pare a fi pragmatic urmând logica angajamentelor colective între partid și tabăra Irinei Vlah.

La rândul său, angajându-se „să tracteze” PSRM, Vlah le va asigura o victorie certă, dar se va căpătui și cu riscuri de imagine de pe urma greșelilor din partea partidului și al managementului nereușit al viitorilor primari-socialiști. Ea poate fi motivată să accepte aceste sacrificii și să cedeze din autoritatea sa datorită anumitor bonusuri de la partid. În context, pot fi amintite exemplele de promovare a adepților Vlah în funcții importante, ca în cazul fostului prim-adjunct Vadim Ceban, numit în post de director „Moldovagaz” și a ex-bașkanului Dmitrii Croitor, propus de Guvern în postul de ambasador al Moldovei în Turcia. O altă chestiune care ar interesa-o pe Vlah, pot fi garanțiile privind locul ei în eșalonul politic superior după anul 2023.

Dar până una alta, aceasta este o perspectivă îndepărtată și neclară, iar cât privește preocupările curente, bașkanul în prezent caută posibilități pentru Comrat de a influența puterea centrală pe segmentul respectării intereselor autonomiei.

Noi posibilități în Guvern și „resursa” PSRM

Unul din subiectele pe care le-ar putea iniția bașkanul este crearea unei platforme de genul Grupului de lucru (GL) între APG-Y și Parlament, dar pe linia puterii executive. Experiența GL a arătat că deputații au avut mai mult succes în cazul inițiativelor care intrau în competența Guvernului, în timp ce chestiunile ce țin de drept adesea erau blocate. N-ar avea niciun rost ca Irina Vlah să lase în seama deputaților această activitate.

O altă inițiativă a bașkanului ar putea deveni reorganizarea oficiului Agenției de dezvoltare, condus până nu demult de Valerii Ianioglo, numit în funcție de democrați. Dincolo de aspectul politic, prezența acestei structuri în paralel cu organele de putere ale regiunii poate fi contestată din punctul de vedere al suprapunerii structurilor birocratice cu aceeași menire de valorificare a investițiilor capitale. În cazul unor negocieri, bașkanul ar putea obține ori lichidarea reprezentanței cu preluarea finanțării de către executiv, ori subordonarea lui dublă, executivului și Ministerului agriculturii, dezvoltării regionale și mediului.

Unul din scopurile bașkanului în cadrul activității guvernamentale este restabilirea Serviciului fiscal al Găgăuziei, care a fost lichidat ca subdiviziune teritorială a ministerului finanțelor, după reorganizarea puterii executive de către PDM. În același context se înscrie și revenirea la Comrat a oficiilor unor servicii decentralizate.

În Guvernul PDM Irina Vlah, în calitate de bașkan al Gagauz-Yeri, a jucat un rol mai mult de figurant. Replicile ei răzlețe și refuzul dea vota nu aveau influență asupra rezultatului. În prezent, Vlah dispune deja de teren pentru activități de couloire. Ea are la dispoziție atât propuneri strict pragmatice de optimizare a activității unor instituții separate, cât și argumente de ordin politic. Iar Partidul socialiștilor, în calitate de membru al coaliției de guvernământ și beneficiar fățiș al alianței cu bașkanul la ultimele alegeri parlamentare, precum și un beneficiar mai mult decât verosimil la apropiatele alegeri locale, poate deveni pentru Irina Vlah un instrument politic asumat pentru propulsarea agendei găgăuze la nivelul puterii centrale.

Veaceslav Craciun