9 din 12 portaluri monitorizate nu respectă echilibrul editorial, raport

În perioada 1-10 octombrie, 12 portaluri informaționale au publicat, în total, 1061 de materiale care vizează direct sau indirect campania electorală. Peste 94% dintre acestea (1004 texte) au fost știri cu diferit grad de complexitate. Protagonistul despre care s-a relatat cel mai mult este candidatul independent Igor Dodon, susținut de Partidul Socialiștilor (447 de cazuri). De două ori mai rar a apărut candidata Partidului Acțiune și Solidaritate, Maia Sandu (227 de cazuri), urmată de oficiali guvernamentali (209 cazuri), transmite IPN.

Într-o conferință de presă la IPN, unde a prezentat cel de-al doilea raport de monitorizare, Petru Macovei, director executiv API, a menționat că 9 din cele 12 portaluri nu au respectat principiul echilibrului editorial, au fost părtinitoare și au favorizat sau defavorizat deschis unul sau mai mulți candidați și candidate la funcția de președinte. Majoritatea portalurilor nu au oferit dreptul la replică în articolele care au conținut acuzații, iar materialele au fost puternic dezechilibrate din perspectiva de gen.

Ca și în perioada anterioară de raportare, portalurile Actualitati.md, Aif.md și Kp.md au avut un comportament editorial asemănător, cu elemente puternice de părtinire, lipsă de echidistanță, de corectitudine jurnalistică. Publicațiile l-au favorizat deschis și l-au promovat masiv pe Igor Dodon. Ceilalți candidați au apărut în mod dezechilibrat cantitativ și au fost, în majoritatea cazurilor, defavorizați și chiar discreditați prin utilizarea frecventă a calificativelor și atacurilor la persoană și fără să le fi fost oferit dreptul la replică.

Noi.md, Sputnik.md și Vedomosti.md l-au favorizat preponderent pe Igor Dodon prin tonalitatea reflectării și prezentarea în context pozitiv. În același timp, Maia Sandu a fost defavorizată evident, inclusiv prin materialele de opinie publicate, dar și prin fotografiile care au însoțit anumite texte.

Unimedia.info a mediatizat procesul electoral și activitățile candidaților, plasându-i cel mai des în contexte favorizante pe Igor Dodon și Andrei Năstase (Platforma DA), dar și pe Violeta Ivanov (Partidul „Șor”), care a fost promovată inclusiv în materiale cu caracter publicitar evident, nemarcate corespunzător.

Agora.md și Newsmaker.md au avut o politică editorială relativ echilibrată, autorii materialelor fiind, în general, nepărtinitori în raport cu sursele şi protagoniştii.

Realitatea.md a mediatizat toți candidații atât neutru, cât și pozitiv sau negativ. Candidata Violeta Ivanov a fost promovată în articole cu un caracter publicitar evident, dar care nu au fost marcate corespunzător.

Materialele publicate de Timpul.md au prezentat candidații atât în context neutru, cât și pozitiv și negativ. Cel mai des defavorizat a fost Igor Dodon.

Raportul este realizat de API în cadrul Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte, cu sprijinul financiar al National Endowment for Democracy (SUA).

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.

IPN LIVE