CP cere presei să țină cont de interesul superior al copilului în reflectarea abuzurilor
Print Send by email
09:25, 30 Noi 2017

Membrii Consiliului de Presă își manifestă îngrijorarea față de modul în care sunt reflectate în mass-media cazurile de violență asupra copiilor. La ultima ședință, Consiliul a constatat că cel puțin 10 site-uri și posturi TV au încălcat normele deontologice la reflectarea subiectului abuzului comis asupra unei minore în raionul Ialoveni. În imaginile tirajate de instituțiile media apare o fată agresată verbal și fizic de câțiva tineri într-o grădiniță. Deoarece instituțiile media nu au răspuns apelului de a nu difuza imaginile tratamentului degradant și umilitor, care îi afectează demnitatea umană a victimei minore, Consiliul de Presă le va cere să se autosesizeze în acest caz instituțiilor responsabile de aplicarea Legii cu privire la protecția copiilor împotriva impactului negativ al informației, deoarece au fost încălcate nu numai normele etice, dar și prevederile legale. Un apel similar va fi transmis și avocatului poporului pentru protecția drepturilor copilului, iar până la finele anului curent, Consiliul de Presă va desfășura o dezbatere în cadrul căreia vor fi abordate subiectele legate de protecția copiilor victime în materialele jurnalistice, transmite IPN.

În cazul menționat, practic toate site-urile și posturile TV au preluat imaginile de pe site-ul Telegraph.md. După două zile de la publicarea articolului, Consiliul de Presă a difuzat un apel în care atenționează instituțiile de presă să fie mai atente atunci când reflectă cazurile de abuzuri cu implicarea minorilor și să se conducă de interesul superior al copilului, evitând publicarea imaginilor care afectează demnitatea umană. „În afară de faptul că maniera în care a fost prezentat acest caz de abuz contravine normelor deontologiei profesionale jurnalistice și standardelor de calitate în domeniu, aceasta poate afecta emoțional atât copiii, cât și adulții”, se spune în apelul Consiliului de Presă. Imaginile video au fost difuzate inclusiv în orele de zi, ceea ce contravine prevederilor Legii cu privire la protecția copiilor împotriva impactului negativ al informației.

Consiliul de Presă a transmis notificări la 10 site-uri și posturi TV în acest caz, însă numai redacția portalului Realitatea.md a răspuns solicitării de a explica decizia editorială de a publica imagini care afectează demnitatea umană a victimei minore. Astfel, Realitatea.md a remarcat că articolul a urmărit atenționarea publicului asupra unui caz extrem de grav de violență, pentru ca acesta să fie tratat cu toată seriozitatea de către autorități, însă nu a explicat concret de ce a fost nevoie să publice și imaginile în care victima este supusă tratamentului umilitor și degradant. În decizia adoptată, Consiliul de Presă constată cu îngrijorare că multe instituții mass-media, în pofida apelurilor și recomandărilor, continuă să încalce normele deontologiei profesionale, bunul simț, dar și normele legale, de dragul sporirii vizualizărilor și prezentării detaliilor șocante.

Consiliul de Presă a constatat că site-urile Telegraph.md, Deschide.md, Point.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Ziarulnational.md, Zugo.md, posturile Publika TV/publika.md, Canal 2/Canal2.md au încălcat mai multe prevederi ale Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova la reflectarea acestui caz. Consiliul va solicita instituțiilor responsabile de aplicarea Legii cu privire la protecția copiilor împotriva impactului negativ al informației, inclusiv Consiliului Coordonator al Audiovizualului, să se autosesizeze și să constate încălcarea legii. Un apel similar va fi transmis și avocatului poporului pentru protecția drepturilor copilului, iar până la finele anului curent, Consiliul de Presă va desfășura o dezbatere în cadrul căreia vor fi abordate subiectele legate de protecția copiilor victime în materialele jurnalistice.

În aceeași ședință, Consiliul de Presă a examinat o plângere a Asociației Obștești „Părinți solidari” împotriva posturilor Prime TV și Publika TV, care au difuzat un reportaj despre protestul unor mame care solicitau ca în grădinițe să nu fie percepute taxe pentru procurarea produselor de igienă. Petiționarele reclamă că aceste posturi au manipulat opinia publică, prezentând protestul ca fiind unul organizat de un partid politic. După examinarea materialelor jurnalistice reclamate, membrii Consiliului de Presă au constatat că în reportajele și în textele publicate pe site-uri nu există nicio dovadă care ar confirma că este vorba de o acțiune politică, așa cum au afirmat posturile respective. Consiliul de Presă a constatat încălcarea mai multor articole ale Codului deontologic și au recomandat Publika TV și Prime TV să corecteze erorile factuale.

O altă plângere examinată a fost depusă împotriva portalului Deschide.md de reprezentantul legal al lui Vladislav Corcodel, șeful unei secții din cadrul Inspectoratului Național de Investigații, cercetat penal. Plângerea vizează un articol publicat ca reacție la faptul că V. Corcodel a acționat în judecată portalul după publicarea altor articole care îl vizează direct. Reclamantul și soția sa afirmă că acest articol este ofensator, lezează onoarea și încalcă drepturile legitime și prezumția de nevinovăție, inclusiv drepturile soției lui V. Corcodel, care nu are nicio calitate procesuală în acest dosar. Totodată, reclamanții afirmă că a avut loc o scurgere ilegală de informații. Or, fotografiile publicate de portal au fost realizate în cadrul perchezițiilor la domiciliul polițistului și reprezintă secretul anchetei. Membrii Consiliului de Presă le-au explicat reclamanților că jurnalistul are dreptul să-și protejeze sursa, iar în cazul un care o persoană publică este cercetată pentru obținerea de mijloace financiare necuvenite, este justificată publicarea unor fotografii care reflectă luxul în care acesta trăiește. Totodată, Consiliul de Presă a constatat că în acest articol au fost admise încălcări ale Codului Deontologic, deoarece nu a fost solicitată opinia persoanelor vizate direct și nu este respectată prezumția nevinovăției. Consiliul de Presă a recomandat reclamanților să ceară redacției oferirea dreptul la replică în legătură cu acuzațiile care li s-au adus, iar portalului Deschide.md – să ofere dreptul la replică, așa cum cere deontologia profesională jurnalistică.

Consiliul de Presă s-a reunit în ședință la 28 noiembrie,


(0) comentarii
Nume

Adaugă comentariu Citeste Regulile

Subscribe by email RSS

ANUNȚURI

Vezi toate

COMUNICATE DE PRESĂ

vincuvin.shop

Se lansează vincuvin.shop, magazin online cu livrare a vinului îmbuteliat

Programul social „60 plus”

Invitație la conferința de presă de lansare a Programului Social „60 plus” și a campaniei „Vino cu bunicii la teatru”

Vezi toate

Ultimele video

Conferințe IPN [HD] | Organizarea adunării de constituire a Grupului de inițiativăConferințe IPN [HD] | Lansarea Manifestului unei Mișcări Civice
Conferințe IPN [HD] |David Davitian este ținut în continuare ostatic, cu încălcarea tuturor legilorConferințe IPN [HD] | Barometrul Opiniei Publice, noiembrie 2017
Vezi toate
banner creditex