Bugetul de stat pentru 2018, votat în primă lectură
Print Send by email
17:30, 01 Dec 2017

Deputații au aprobat vineri, 1 decembrie, în primă lectură, proiectul bugetului de stat pentru anul 2018. La capitolul venituri a fost aprobată suma de 36,618 miliarde de lei, iar la cheltuieli – 42,332 miliarde de lei. Potrivit Ministerului Economiei și Infrastructurii, proiectul legii bugetului de stat pentru anul 2018 este fundamentat pe o creștere economică de 3%, o majorare a exporturilor de 8% și o sporire a importurilor de 6%. Deputații din fracțiunile Partidului Comuniștilor, Partidului Socialiștilor, Partidului Liberal, Partidului Liberal Democrat au criticat proiectul bugetului, transmite IPN.

Veniturile preconizate pentru anul 2018, reprezintă o creștere față de sumele aprobate pentru anul 2017 cu 8,4%. Ponderea veniturilor bugetului de stat în raport cu PIB se estimează la nivel de 22,9%, în creștere cu 0,2 puncte procentuale, comparativ cu bugetul aprobat pentru 2017. În structura veniturilor prognozate, partea preponderentă, 87,5%, o dețin încasările din impozite și taxe.

Cât ține de cheltuielile preconizate pentru anul 2018, acestea înregistrează o creștere de 9,4% comparativ cu cheltuielile prevăzute pentru 2017. Cheltuielile bugetului, cu excepția celor aferente proiectelor finanțate din surse externe, se prevăd în sumă de 37,015 miliarde, cu o creștere de 4% față de anul 2017. În cadrul proiectelor finanțare din surse externe să prevăd cheltuieli în sumă de 4,317 miliarde, cu o creștere de circa două ori comparativ cu anul trecut.

Potrivit proiectului, cheltuielile se vor mări pe fundalul majorărilor salariale planificate, a creșterii nivelului pensiilor, a realizării altor măsuri în domeniul protecției sociale și educației. Totodată, vor fi asigurate financiar programele actuale de cheltuieli. Printre acestea – Fondul rutier (1,7 miliarde de lei, inclusiv transferuri bugetelor locale), Fondul național de dezvoltare a agriculturii și a mediului rural (900 de milioane de lei), Fondul național de dezvoltare regională (200 de milioane de lei), Fondul de eficiență energetică (50 de milioane de lei).

Proiectul de buget pentru anul 2018 prevede majorarea componentei investiționale. Astfel, anul viitor vor derula circa 54 de proiecte finanțate din surse externe, pentru implementarea lor fiind alocate 4,3 miliarde de lei, de două ori mai mult decât în anul curent. Cele mai importante dintre acestea vizează dezvoltarea infrastructurii drumurilor, a agriculturii competitive, asigurarea cu ambulanțe.

În luarea sa de cuvânt, deputatul PCRM, Oleg Reidman, a spus că era de așteptat ca Guvernul să prezinte un buget calculat, însă se constată o neglijență nemaipomenită față de cetățeni. În opinia fracțiunii PCRM, statul trebuie să organizeze viața societății într-un mod progresiv, aceasta devenind mai bună în fiecare zi. Potrivit deputatului, bugetul se bazează pe indici de creștere, însă aceștia nicidecum nu se corelează cu îmbunătățirea vieții, iar unicul argument este coordonarea bugetului cu Fondul Monetar Internațional.

Deputatul PSRM, Vladimir Golovatiuc, a menționat în luarea sa de cuvânt că legea e nouă, dar abordările sunt vechi. Lipsește o susținere veritabilă a cetățenilor, a mediului de afaceri. În opinia sa, situația în economie rămâne proastă și nu este vorba despre lipsă de creștere, ci lipsă de dezvoltare.

Deputata PL, Alina Zotea, a spus că cetățenii Republicii Moldova au fost încă o dată înșelați cu promisiuni, iluzii și cifre umflate. „Legea bugetului de stat pentru anul 2018 este ca un bulgăre creat de actuala guvernare, care nu face altceva decât să vină peste cetățenii Republicii Moldova. Acest buget nu vine cu soluții economice sustenabile, de aceea în următorii ani trebuie să ne așteptăm la ce este mai rău pentru țara aceasta”, a opinat Alina Zotea.

„Fracțiunea Partidului Liberal Democrat crede că motto-ul legii bugetului de stat poate fi formulat în felul următor – ilegalitate, manipulare, ipocrizie”, a declarat deputatul PLDM, Iurie Țap. În luarea sa de cuvânt, deputatul a menționat că pe marginea proiectului respectiv nu au fost organizate suficiente dezbateri în comisii și acest fapt nu a permis înlăturarea carențelor existente. În opinia sa, cea mai mare problemă e că acest buget nu este pliat pe politici, pe strategii etc. Parlamentarul a mai spus că acest buget este unul netransparent, în plin dezacord cu politicile declarate, politic și electoral, care vine să favorizeze guvernarea.

Deputatul Partidului Democrat, Corneliu Dudnic, a declarat că nu este stranie poziția celor care critică, pentru că în toți anii de independență probabil nu poate fi identificat niciun partid din opoziție care ar susține proiectul bugetului. Parlamentarul a mai spus că modelul economic care urmează să fie aplicat începând cu anul 2018 este unul care vizează asumarea unor strategii privind creșterea economică, venituri mai mari, acces la servicii de calitate, crearea locurilor de muncă etc.

Valeriu Ghilețchi, președintele Grupului parlamentar al popularilor europeni, a declarat că, deși există unele aspecte critice, proiectul bugetului din anul 2018, spre deosebire de cel din anul trecut, este mult mai bun, cu indicatori mai buni. „E ușor a scrie discursuri când ești în opoziție. Sigur că nu este greu să faci discursuri critice, să iei cifre din perioada URSS-ului, care nu înseamnă altceva decât nostalgie după acele vremuri sovietice”, a mai spus deputatul.

Proiectul bugetului de stat urmează să fie votat în trei lecturi.


(0) comentarii
Nume

Adaugă comentariu Citeste Regulile

Subscribe by email RSS