COMUNICATE DE PRESĂ

Print Send by email

Declarație de presă

Declarație de presă
18 aprilie 2017


La 24 martie curent, în cadrul unei conferințe de presă, întitulată „Problemele-cheie în activitatea întreprinderilor cu capital de stat”, organizată de către Transparency International – Moldova și IDIS „Viitorul” (https://www.youtube.com/watch?v=1KP7B5RdAbk), m-am expus critic asupra unui proiect inițiat de către Ministerul Tehnologiei Inforțmației și Comunicațiilor de reorganizare a ÎS CRIS Registru prin absorbția altor entități din domeniul public și întreprinderi de stat.

În cadrul acestui eveniment am identificat și enunțat mai multe riscuri ce pot genera probleme în acordarea de servicii publice de calitate cetățenilor Republcii Moldova și eventuale consecințe financiare din aplicarea proiectului prezentat de către MTIC (http://www.ipn.md/ro/societate/82906). Am indicat și asupra necesității unui audit independent al ÎS CRIS Registru până la aplicarea oricăror formule de reorganizare a ÎS CRIS Registru. Ca temei pentru astfel de solicitări servesc și actele de control ale Curții de Conturi și ale Inspecției Financiare, precum și multiplele investigații jurnalistice pe parcursul anilor.

Ulterior, la 3 aprilie, prim-ministru al Republicii Moldova, domnul Pavel Filip, a dispus și a declarat despre preluarea de către Guvern a inițiativei respective (de reorganizare a ÎS CRIS Registru) de la MTIC și a indicat crearea unei Agenții pentru servicii publice  http://mesaj.md/important-premierul-filip-anunta-crearea-agentiei-pentru-servicii-publice/.

Urmare a expunerilor mele publice, inclusiv pe subiectul reorganizării ÎS CRIS Registru, la 14 aprilie curent, a fost lansată o campanie coordonată de manipulare și dezinformare a opiniei publice, numele meu fiind plasat nefondat, irelevant, cu scop de defăimare și intimidare personală, în anumite titluri de știri și în conținutul acestora. Ținta acestor atacuri publice, în baza unor falsuri și speculații lansate de către directorul general al ÎS CRIS Registru, precum și unele mijloace media, a fost numele meu.

În acest context, consider necesar să fac unele clarificări și precizări, chiar dacă nu am avut tangență cu procedurile legate de petrecerea de licitații, nu am făcut parte din comisii sau grupuri de lucru, inclusiv pentru pregătirea caietului de sarcini, nu am participat nici în negocieri și nici la semnări de contracte legate de fabricarea pașapoartelor biometrice:
 

1.      Conform Programului  național de implementare a PA RM-UE în domeniul regimului liberalizat de vize aprobat prin HG 122 din 04.03.2011, autoritățile responsabile de pregătirea și desfășurarea licitației pentru procurarea carnetelor de pașapoarte cu cip integrat au fost Ministerul Finanțelor și Ministerul Tehnologiilor Informaționale și Comunicațiilor. Respectiv, a fost decizia Guvernului, urmare a negocierilor și înțelegerilor cu partenerii europeni, de a face procedurile de achiziții transparente și să nu fie lăsate la discreția unei întreprinderi de stat;

2.      Decizia CSJ din 21 noiembrie 2012 constată, printre altele, că „… decizia de petrecere a tenderului 2304/11 din 27.01.2012 privind procurarea pașapoartelor cu cip incorporate este întemeiată și legală, fiind emisă cu respectare prevederilor legii, cu respectarea competenței și procedurilor stabilite”, contrar declarațiilor false și speculative ale directorului general al ÎS CRIS Registru făcute pentru un portal de știri în ziua de 14 aprilie 2017 (       https://vnegruta.files.wordpress.com/2017/04/3l-1-l1t-p1-t3-d3-3r-1882-2012-005-garsu-vs-ministerul-finantelor-si-ministerul-tehnologiei-si-informatiilor.pdf); 

3.      Personal nu am fost participant în procedurile de licitație, grupuri de lucru sau comisii pentru elaborarea cerințelor și caietelor de sarcini; precum și

4.      Nu am participat și nu am avut competențe de negociere și semnare a contractelor ce țin de emiterea și fabricarea de pașapoarte (competențe exclusive ale conducerii ÎS CRIS Registru);

5.      Nu am avut competențe legale, precum și nici posibilități și nici putere de influență pentru a exercita presiune asupra negociatorilor și semnatarilor de contracte în 2012 în persoana conducerii ÎS CRIS Registru – ÎS CRIS Registru fiind o întreprindere de stat, unde fondator era Ministerul Tehnologiilor Informaționale și Comunicațiilor, ÎS CRIS Registru nefiind dependentă de instituția publică Ministerul finanțelor sub nici o formă (inclusiv bugetar și financiar).

Din considerentele enunțate mai sus și în scopul combaterii oricăror tentative de dezinformare, manipulare publică, defăimare, încercări de intimidare a persoanelor pentru expunerea publică de opinii asupra unor proiecte de interes public voi iniția proceduri legale împotriva persoanelor și mijloacelor media care au răspândit falsuri și știri fabricate în anumite centre de decizii împotriva mea.

Totodată, pentru eliminarea speculațiilor de ordin economic și financiar lansate de către managerul ÎS CRIS Registru privind eficiența și transparența activității acestui agent economic am solicitat astăzi, 18.04.2017, în baza Legii privind accesul la informație, un set de date de interes public, care va contribui la claritate, transparență și formulare de concluziile relevante situațiilor financiare din această întreprindere.


Vedeți și Solicitare informație de la ÎS CRIS Registru


Veaceslav Negruța
Expert, Transparency International – Moldova
Ministru al finanțelor (2009-2013)

 


DISCLAIMER:
Autorii comunicatelor – nu agenția de presă IPN – poartă responsabilitate exclusivă pentru corectitudinea și esența conținutului comunicatului, prezentat spre publicare și/sau distribuire.

 


ANUNȚURI

Vezi toate

COMUNICATE DE PRESĂ

TIM, ADEPT, CRJM, IDIS

Lansarea studiului „Capturarea statului: cazul Republicii Moldova”, Comunicat RO/EN

Vezi toate

Ultimele video

Conferințe IPN [HD] | AO ,,Protecția Consumatorului" cere încetarea competențelor Guvernului.Conferințe IPN [HD] | Ziua  Internațională pentru susținerea victimelor torturii.
Conferințe IPN [HD] |CJI: Raport manipulare informațională. (1 aprilie 2017 - 1 iunie 2017).Conferințe IPN [HD] | A.O. "Urban Consulting".  Pretinsele ,,datorii istorice" la energia termică.
Vezi toate
banner creditex